Interakció(talanságo)k

Interakció(talanságo)k

Asszonyok sorsa

2016. június 13. - Interakció(talanságo)k

 

Jaj, kislányom, elment az eszed?! Hogy jelentenéd már fel a hites uradat?! ... Igen, látom az arcodat, meg a karodat is, sajnállak is érte, de hogyan akarsz boldogulni a családod nélkül? Nem úgy van az, hogy az első összezördülésnél összepakolsz, aztán add vissza a babaruhát! A jó házasságért meg kell küzdeni, azt nem adják ám ingyen. Jó, lehet, hogy nem az első volt. De mindig bocsánatot kér! Mert szeret titeket. Arról nem tehet, hogy ilyen a természete. Meg aztán nem is fordul elő olyan sűrűn, csak ha sokat iszik, nem? Tudod, apád hányszor vert el engem egy héten? Istenem, ha annyi ezresem lenne, enyém lenne a fél falu! Hogy mondhatod azt nyolc év után, hogy nem akarod ezt a házasságot? Hát képes lennél eldobni, ahelyett, hogy megjavítanád? … Nem, kislányom, ide nem jöhetsz. Hogy gondolod? Azt akarod, hogy apádat másodszor is megüsse a guta? Tudod, mennyire imádja a Józsit. Mindig olyan fiút akart volna, mint a te urad, ilyen magas, jó kiállású legényt, ha már szegény Gézánk, ugye… Meglátogatom néha, persze, de csak titokban, tudod, apád nem tud róla, isten őrizzen, bele is halna. Vagy engem csapna agyon. Igaz, mióta lebénult a fél oldala az agyvérzés után, mire felemelné a karját, én már a kert végében vagyok, haha. Akkor se tudna megütni, ha akarna. De ordibálni még mindig tud. Jut eszembe, láttad az új tévét? Ugye, milyen gyönyörű? Gézától kaptam a születésnapomra. Apádnak azt hazudtam, a konyhapénzből spóroltam össze. Úgysincs fogalma arról, mennyibe kerül manapság az élet. Mióta lerokkant, minimális nyugdíjat kap, merthogy az öregségit még nem töltötte be, de komolyan elhiszi, hogy abból élünk, amit hoz a postás. Pedig az a rezsire se lenne elég. Mégis ráhagyom, mikor leül a konyhaasztalhoz, aztán kupacolgatja azt a pár tízezer forintot, hogy ez a rezsi, ez a konyhapénz, ez meg megy a takarékba. Szereti azt érezni, hogy ő a családfő, ő osztja be a pénzt. Ha én nem csinálnám a veteményt, az állatokat, meg a piacozást, éhen is halnánk. Most meg, hogy nem kell már folyton kuncsorogni valakinek, hogy vigyen már ki a piacra az áruval, könnyebb is az életem. Úgy vezetek, te, mint a Schumacher! Dehogy tudja apád, hogy letettem a jogsit! Szörnyet is halna, hiszen azt mondogatja mindig, hogy én ugyan soha be nem ülök az ő kocsijába, mert olyan hülye vagyok a vezetéshez, mint egy tulipán! Csak azért, mert egyszer, mikor a Komlósék legelőjére kellett behajtani a takarmányért, nekem kellett átvezetnem a kocsit a sorompó alatt, mert nem bírtam el azt a dögnehéz farudat, hát apád emelte meg, aztán magyarázta folyamatosan, hogy tartsam a lábam a kuplungon, és lassan emeljem fel, finoman nyomjam közben a gázt, én meg csináltam is, olyan lassan és finoman, ahogyan mondta, aztán hirtelen rámordított, hogy menjek már, mert leszakad a töke, én meg ijedtemben lekaptam a lábam a kuplungról, nyomtam egy gázfröccsöt, aztán satuféket. Na, azóta vagyok én hülye ehhez. Most az van, hogy reggel bepakolok az autóba, a szomszéd Palkó átjön, beül a vezetőülésre, én mellé, elhajt a főútig, ott kiszáll, elballag dolgozni, én meg tekerek vígan a piacra. Imádok vezetni! Kár, hogy nem elébb tanulhattam meg. De jobb későn, mint soha. Még jól is jött, hogy apád a kórházban volt, meg utána a rehabon, mert nem tudta ellenőrizni, hova járkálok, mit csinálok. A jogsimat a nyári konyhában tartom, a lisztes doboz alatt, nehogy meglássa, mikor belekutakodik a táskámba. … Hazugság, az hát, persze. De legalább béke van. A Palkó meg havonta kap két lityi szilvapálinkát fizetségnek.

Tanúskodni? Te tényleg képes lennél megtenni ezt velem, hogy én rendőrségre, meg bíróságra járkáljak? Hát mit szólnának a faluban, milyen család vagyunk mi? Ne is mondjál nekem ilyet! Méghogy elvárnád tőlem, hogy én tanúskodjak a vejem ellen? … Melletted, vagy őellene, nem mindegy az? Aztán mit is mondhatnék én ott? Hiszen egyszer se láttam a saját szememmel, hogy megütne téged. … Jaj, ne sírjál már, persze, hogy elhiszem neked, édes gyerekem, de értsd meg, nem teheted ezt velünk. Nekem kisülne a szemem, apád meg biztos, hogy belehalna. Nem volt a mi családunkban sose ilyen feljelentgetés, hát hová vezetne az? Még szegény nénédnek se jutott eszébe soha, a halálos ágyán se, hogy egy rossz szót szóljon az urára, nemhogy feljelentse! Utolsó leheletéig védelmezte a Palit, akit amúgy megbaszhatott volna a nyári villám, mielőtt kirugdosta belőle a gyereket, csak azért, mert az a szerencsétlen asszony rámosolygott az új szomszédra, mikor bemutatkozott. Aztán nézd meg, mi lett abból is. Letöltötte a két és fél évét, aztán mikor kijött a börtönből, a nővére visszaadta a gyerekeit, hogy most már gondoskodjon róluk ő, az a barom meg három hét múlva felakasztotta magát az istállóban, merthogy, azt írta a búcsúlevelében, ő ezt nem bírja idegekkel. Hiába, na, férfiember nem tud meglenni asszony nélkül. Neked is mindig ezt mondom, drága gyerekem, a férfi a fej, de az asszony a nyak, ami a fejet forgatja! Vegyél példát a nővéredről, ő aztán tudja, hogyan érje el a Bélánál azt, amit csak akar. Egy okos asszony tud bánni az urával, tudja manipulálni. … Mi az, hogy te erre alkalmatlan vagy? Ugyan már, ezt minden valamire való asszony tudja. Inkább csak nem akarod, az a te bajod. Meg az, hogy túl jó dolgod van. Neked nem kell megszakadni a háztájiban, mint nekem, mert szépen keres az urad, még arra a négyórás állásra se vagy rászorulva, amit a könyvtárban csinálsz, neked csak a háztartás van, meg az egy szem kisfiad. Meg aztán éppen most akarnál asztalt borítani, mikor a Józsi indulni akar a választáson? Gondolj bele, polgármester lehet az urad, micsoda tisztesség már az! Nekem is előre köszönne mindenki a faluban, jaj, már alig várom! Igyunk is erre, van jófajta házipálinkám, legalább vidámabb leszel kicsit. … Várjál, visszajövök mindjárt, csak bekapcsolom apádnak a tévét, mielőtt üvölteni kezd, hogy mindjárt kezdődik a híradó. Nem ért hozzá, na, még szerencse, hogy én nem ijedek meg az ilyen műszaki dolgoktól, ezt is megtanultam kezelni percek alatt. Persze megmagyarázza ám ezt is, hogy azért kapcsolgassam én, mert én vettem, vigyázzak is rá én.

Na, itt vagyok. Mi a baj, kislányom, miért sírsz megint? … Petike? Megütött téged? De hát miért? … Igaz, nem szabad neki sok sütit enni, a múltkor is összehányta a kocsit hazafelé, mesélte a Józsi. És most hol van a gyerek? … De hát hogy engedhetted ki egyedül? És ha kimegy a kapun, be az erdőbe? … Mi az, hogy azt se bánod, ha sose jön vissza?! Neked elment az eszed, lányom! Petike.. Petikeeeee!… Na, megjöttünk. Még jó, hogy utána szaladtam, ment volna be az erdőbe! Jól van, Petikém, ne sírjál, menj be szépen a papához tévét nézni, viszek neked mindjárt egy kis madártejet, jó? Hát szépen vagytok, mondhatom. Te itt bőgsz, a gyerek meg bent bőg. Hogy nem tudtok békében meglenni, egy hat éves gyerek, meg a felnőtt anyja? … Hát nem tudom, kislányom, én ezt nem így látom. Lehet, hogy Petike az apjától látja a rossz példát, hogy hogyan bánik veled, de én erre azt tudom mondani, hogy apád se volt egy hősszerelmes, a lelket is kihajtotta belőlem mindig, jó szava szökőévben egyszer volt, ha volt, az én fiam mégse vetemedett soha arra, hogy velem durván beszéljen, pláne hogy megüssön. Igaz, nem is lehetett rendes mércével mérni őt. Képzeld, a múltkor nézem a tévét, hát nem meglátom egyszer csak Gézámat a képernyőn! Valami riportot csináltak vele a legújabb könyvéről, jaj, olyan büszke voltam, hogy mire vitte az én kisfiam, istenem! De nem tudtam végignézni, mert egyszer csak hallom ám, hogy felordít mögöttem apád, aztán látom, hogy felkapja a kisasztalt, és hajítja a tévének! Megállt bennem az ütő, szerencsére nem találta el, de nem sok hiányzott. Már attól féltem, meggyógyul mérgében, majdnem olyan fürgén kapta fel az asztalt, mint fénykorában. És hogy káromkodott! Tudod, hogy mióta lebénult, alig forog a nyelve, de akkor olyan tisztán ordította, hogy rohadt buzi, hogy talán még a Kósék is hallották az utca végén. Hát, mit tehet az ember, ez van. Nem könnyű, de el kell viselni ezt is. Annyi okos könyvet olvasol, kislányom, biztos, hogy van valamelyikben tanács arra, hogyan bánj a kisfiaddal, hogy ne legyen ilyen erőszakos veled, nem?

...

Én csak azt tudom mondani neked, kislányom, amit nekem mondott az anyám, meg a nagyanyám. Egy asszonynak el kell tudni viselni a sorsát, nem lehet azt kiteregetni világ csúfjára. Egyszer a te urad is megöregszik, aztán csak te leszel az, akire számíthat akkor is. Nekem is jóval nyugodtabb az életem, mióta apád lerokkant. Nem is adnám ezt a nyugalmat én már semmiért. Én le tudom tenni erre az asztalra az életemet egészen nyugodtan, akárki megnézheti. Neked is csak azt tudom tanácsolni, hogy viseld türelemmel a sorsodat. Hiszen hová is mennél? Jó ember a te férjed, gondoskodik rólatok, cserébe csak annyit akar, hogy az ő szava legyen a törvény, annak te ne mondj ellent, akkor se, ha igazad lenne. Mert nem az számít, hogy igazad van, hanem hogy béke legyen. Ha jót akarsz magadnak, ne a városi barátnőidhez, meg azoknak a házasságához mérjed a magadét, hanem az enyémhez, a nénédéhez, az olyanokéhoz, akiknek még sokkal nehezebb sors jutott, aztán mégis elég nagy a kötényük ahhoz, hogy eltakarja a sok rosszat, és emelt fővel járhassanak. Meglesz a jutalmad érte, hidd el nekem. Idővel majd lecsillapul a te embered is, ha okosan bánsz vele. Vagy megüti őt is a guta egy átmulatott éjszaka után, mint apádat.Honnan tudjam én, mi lesz a jutalmad? Talán az, hogy nem üt meg többet. Az is öröm, nem? Majd azt a Jóisten tudni fogja, mivel kárpótolja az asszonyokat a sorsukért.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://interakciotalansagok.blog.hu/api/trackback/id/tr238806830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.06.14. 08:10:30

Nagyon szomorú, és sajnos tipikus...

2016.06.14. 08:11:06

Úgy is lehetne mondani, hogy Stockholm szindróma átadása a következő generációnak...

Troller 2016.06.14. 09:36:36

Haggyuk má, ez már 30 éve is nevetséges lett volna, nem ma.

Lady Ann 2016.06.14. 09:55:08

@Troller: Meglepődnél, ha tudnád, hányan élnek még mindig ilyen közegben.

murray 2016.06.14. 10:00:27

ez ma így néz ki:

Kislányom , miután beadod a válást , természetesen a ház a tiéd marad, amit a Józsi az élete árán felépített és belerokkant, mehet haza az anyjához ahonnan gyütt, és gyere csak át majd én kékre-zöldre szorítom a karodat és megmondjuk a bírónőnek hogy téged vert ez az ember és nekünk fog hinni, és kiharcoljuk az asszonytartást is meg a gyerekeknek és meg kell mondani hogy az apjuk egy lúzer és rohadjon meg ott ahol van.

amugy is ott az új pasid aki bár egy munkanélküli tróger és ott döglik a házban amit a Józsi felépített de sebaj mert ő szeret minket. és vele majd új életet kezdünk

2016.06.14. 10:05:02

@Troller:
A teféléd 30 évvel ezelőtt meg 100 évvel ezelőtt is becsukott szemmel járt, és csak a ház eleje érdekelte...

2016.06.14. 10:11:09

@Lady Ann:
Pontosan. Ráadásul a cikk pontosan azokat a fordulatokat tartalmazza, amelyektől hánynom kell. Érdemes körbenézni az országban, pl. Dél-Dunántúlon például az emberek 80%-a még ezen a szinten van gondolkodásilag.

Alick 2016.06.14. 10:23:50

Jaj, kislányom, elment az eszed?! Hogy jelentenéd már fel a hites uradat?!... Inkább adok egy receptet, tedd az italába, szívrohamnak fog tűnni... én is ezzel tettem el apádat láb alól.
:)

kewcheg 2016.06.14. 10:47:11

Naggyon jó!!! Tipikus magyar.
Tudom, nem vigasz, de 50 év múlva ugyanígy verni meg erőszakolni fogják a magyar nőket, csak akkor nem golyófejű, karikalábú, 1.60 magas pocakos magyar Józsi veri majd, hanem Szalad el a Faszíí innen a szomszédból Szíriából...

Troller 2016.06.14. 11:04:15

@nagybalfasz:
Amit én élőben láttam, az az volt, hogy a csajszikám az esküvőről lelépett a viszonylag normális faszijától, hogy hozzámenjen egy agresszív baromhoz, aki hetente eltángálta és ettől úgy érezte, hogy igazi férfi van mellette. A csajszikám anyja meg ott sírt anyáméknál, hogy hiába beszél a lányával nem akarja otthagyni ezt a vadbarmot.
Na, ilyen esetekben mija fax a teendő szerinted?
Ez mondjuk 30 éve volt kb.

nagybalfasz (törölt) 2016.06.14. 11:10:05

@Troller:
Aki maga veszi fel a szopóálarcot, azzal sajnos nem lehet mit kezdeni. De aki le akarja venni, azon segíteni kell, nem pedig jönni azzal, hogy nekem is szar volt, de kibírtam.

ahf 2016.06.14. 11:43:04

Ezek a dolgok ma már ugyanígy megtörténnek fordítva is, nem kell félni. Magyarországon egy férfi sosem fogja bevallani, ha egy nő üti-veri, alázza, kihasználja, vagy bármi, mert belenevelték, hogy az szégyen, ezért ilyenek a statisztikák is. Ott, ahol ezt már egy kicsit jobban lehet kutatni, kiderül, hogy mi lehet a helyzet: www.theguardian.com/society/2010/sep/05/men-victims-domestic-violence

Én sosem vertem nőket, de nem egyszer előfordult, hogy én kaptam tőlük rendesen. Anyám kezdte (igen, nem apu itta le magát a sárga földig és verte végig az egész családot, ahogy a családon belüli erőszakot ábrázolni szokták), aztán voltak tanítónénik, tanárnők, barátnők, akik úgy érezték, az állandó ordibálás, fenyegetőzés mellett néha belefér az is, ha kicsit ököllel megyünk neki az embernek (ők szerencsére eszközt nem használtak, de hallottam nem egy olyanról, aki igen).

Csak én ilyenkor azt tudom mondani, hogy akkor szevasz, itt se vagyok. Pedig ha én házas lennék, még nekem kéne havonta tejelni, tekintet nélkül arra, hogy valójában mi történt a négy fal között. Persze, van olyan is, akit erőszakkal marasztalnak, zsarolják, fenyegetik, nekik persze segíteni kell. De aki azért marad, mert az anyja ezt mondja, azt nem tudom sajnálni. Nekem is mondott anyám is, apám is hülyeségeket, hogy én mihez kezdjek az életemmel (ahogy az ő szüleik is nekik), de én jobban tudtam magamtól. Ha valakinek ez nem tetszik, ne menjen hozzá egy erőszakos Józsihoz, vagy ha férfi egy erőszakos házisárkányhoz, aki megkeseríti az életét.

Troller 2016.06.14. 11:58:39

@nagybalfasz:
Nézd nekem az a része az írásnak eléggé abszurd, ahogy anyuka beszéli le a lányát a válásról, erre írtam, hogy már 30 éve is gázos lett volna ilyen példát felhozni. Nem mondom hogy primitívéknél elvétve nem fordulhat elő, de szerintem ma már messze nem tipikus.
Sokkal inkább van az, hogy gzdasági okok miatt tűr a bántalmzott. Sajnos ilyet is ismerek élőben, a hölgy 40 év körüli, minimálbérnél kicsit többért dolgozik, apuci viszont jól kereső vállalkozó vagy vezető valahol, ezt pontosan nem tudom. Apuka a napi stresszt levezetendő időnként megdádázza anyucit, persze utána megy a bocsánatkérés, engesztelő ajándék, welness stb. Anyuci tűr, mert egyedül gyakorlatilag esélye se lenne a közelében se lenni annak az életszínvonalnak, amit így megkap.

Visceroid 2016.06.14. 12:06:29

Ki az a barom, aki a vak komondorok országában még házasodik? Ha nő, akkor egyértelmű, hogy miért nem, ha meg férfi, akkor meg bármikor benézhet neki egy per (nemi erőszak, családon belüli, bármi), ahogy a kommentekben is írják, és igen, akkor megy minden ami saját. Ez van.

ahf 2016.06.14. 12:15:20

@Troller: Na jó de őt meg akkor megvették kilóra. De az élet az ilyen, nem csak a nőkkel, van olyan, hogy jó a melód, de a főnököd ordít, erőszakos, igazságtalan, de jó a meló, tehát maradsz. Igazságtalan, szar helyzet? Igen, de ilyen mindig van, és mindig lesz, amíg emberek vannak a földön. De a választás azért az esetek nagy részében ott van, segítséget kell kérni vagy ha lehet, simán le kell lépni. De ez, hogy a "társadalmi nyomás, meg anyám ezt mondta", hát baszki. Apámnak az apja azt mondta, legyen esztergályos és kész. Nem lett, mert ő mérnök akart lenni. Ehhez nem kapott semmi támogatást, de fogta magát és elhúzott, dolgozott, megcsinálta. Anyám ugyanígy: kis falu a világ végén, viszonylag iskolázatlan szülők, maradhatott volna ő is a nihilben, helyette elment, önfenntartó lett, lediplomázott, most jól élnek. Mert nem az anyjára hallgatott, hanem a józan eszére.

kewcheg 2016.06.14. 12:59:34

@Troller: ez így van....Hány ilyet ismerek. De sőth, a nőt még az se érdekli hogy konkrétan miből van az életszínvonal, lehet hogy hathónapos csecsemők szerveiből vagy fehér porból, csak ő ne tudjon róla...Ez van, abban az országban ahol valaha élt egy Szilágyi Erzsébet, Lorántffy Zsuzsanna vagy Zrínyi Ilona, ma a nejek nagy többsége selát sehall becsicskult házibögre...:(

nagybalfasz (törölt) 2016.06.14. 13:46:55

@Troller:
Ha 10 évvel ezelőtt kérdezel, én is ezt mondom. Aztán megismertem az országban olyan sötét embereket, hogy ez light kategória immár a szememben.

nagybalfasz (törölt) 2016.06.14. 13:53:55

@ahf:
A legtöbb esetben az ilyen foglalkozását tovabbadni kívánó szülő nem közvetlen kényszerít, hanem közvetett módon érzékelteti, hogy a gyereknek nincs más választása. A mai világban ez még hatékonyabban is megy, mint a közvetlen kényszer. Nagyon sok ilyen család van, sok esetben az apuka sem szereti a munkaját, amit az apjától vett át, de azért tovább akarja adni a fiának.

Nálunk érdekes módon fordított volt. Mikor bátyám elkezdett érdeklődni abba az irányba, amilyen mérnöki diplomája szüleimnek van (már rég nem azon a területen dolgoztak akkor), anyám igyekezett elfolytani benne az érdeklődést, mert hogy szerinte ha nem neki való szakma volt, akkor a gyerekének sem való. Az "utódlást" meg sportban próbálta biztosítani, háromból ketten ellenálltunk...

Ask no question 2016.06.14. 15:21:00

Ebben a történetben az a legszörnyűbb, hogy a bántalmazott nő édesanyja, akinek ugyanazt kellett elviselnie, amit most a lányának, próbálja meg lebeszélni a gyermekét arról, hogy neki jobb élete legyen.
Arról nem is beszélve, hogy senkit nem zavar, hogy már a drágalátos unokája is verekedéssel kommunikál. A lényeg szempontjából mondjuk mindegy, hogy fiúról vagy lányról beszélünk, ha a történetbéli Petikének születik egy lánytesója, az majd a családi példa alapján a férjét veri. Rettenetes.
Nem voltam még hasonló helyzetben, de egy világ dőlne össze bennem, ha odamennék az anyukámhoz segítséget kérni és egy ilyen monológgal állna elő. Ha már a saját édesanyjára nem számíthat az ember, akkor kire?
süti beállítások módosítása